APSĖDIMAS

Obsession-Cover-Image

Fox Maxy, Maat2020, 30:00, HD Video.

Apsėdimas

Atidarymas liepos 21 d. 18 val.

Paroda veiks: 2023 m. liepos 21 d. – spalio 8 d.

Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonija 
E. A. Jonušo g. 3 Nida LT-93127 
>>>Atvira lankymui antradieniais–sekmadieniais 11–17 val. 

UAB KRATC atliekų surinkimo aikštelėje Neringoje
Nidos-Smiltynės pl.
Neringa LT-93122
Nutolusi 2,8 km nuo Preilos link Pervalkos
>>>Atvira lankymui antradieniais–penktadieniais 9–18 val. 
šeštadieniais 10–14 val.

 

Case (Ieva Lygnugarytė & Xavier Mitchell), Annika Eriksson, Felix Kalmenson, Tomasz Kobialka, Zoe Leonard, Fox Maxy, Marija Olšauskaitė, Mykolas Valantinas (kolaboracijoje su Mečislovu Ežerskiu), Nijolė Vilutytė, Miglė Vyčinaitė ir Lukas Danys (Naktinio gyvenimo rezidencija)

Kuruoja: Anastasia Sosunova

Gamybos asistentė: Diāna Mikāne

Parodos architektūra: Laura Kaminskaitė

Parodos įrengimas: Anton Shramkov

AV instaliavimas: Agnė Jokšė

Komunikacija: Milena Černiakaitė

Grafinis dizainas: Andreas V. Nielsen

Vertimas į lietuvių kalbą ir kalbos redakcija: Alexandra Bondarev, Austėja Banytė, Vilius Verbus, Aušra Bagočiūnaitė-Šmaižienė

Anglų kalbos redakcija: Gemma Lloyd

Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijos komanda: Milena Černiakaitė, Lilija Dulkė, Vasilisa Filatova, Alberta Globienė, Giedrius Globys, Egija Inzule, Asta Jackutė, Dalia Jokūbauskaitė, Oksana Kirpanova, Aldona Lankauskienė, Dovilė Lapinskaitė, Elena Orlovienė, Daura Polonskytė, Anton Shramkov, Yana Ustymenko, Katerina Vaseko, Tetjana Volosiuk, Artemy Volosiuk.

 

Ačiū: Martynui Alseikai, Darijus Malonė, Edvinui Grinkevičiui, Mildai Januševičiūtei, Vaidai Stepanovaitei, Nacionalinei dailės galerijai, Prano Domšaičio galerijai, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centrui, Nidos kultūros ir turizmo informacijos centrui „Agila“.

///

Ši paroda įvyks forma, kurios pati dar negaliu įsivaizduoti.

 

Galvojant apie tai, kaip menininkės ir menininkai per savo kūrybą gali sąveikauti su Neringos aplinka, į galvą ateina sąvoka „apsėdimas“. Į mano žodyną ji pateko beveik kaip katarsinės religinės aistros, pagundos ir ekstazės sinonimas. Apsėdimas gali reikšti totalų atsidavimą, būtinybę arba trumpalaikę nenumaldomą trauką. O galbūt – iš pažiūros „iracionalią“ jėgą, skatinančią menininkes ir menininkus ieškoti atsakymų, reikšti savo troškimus, kelti klausimus ir kurti gestus, griaunančius galios struktūras – poetinius gestus, filosofės Ewos Majewskos vadinamus „silpnu pasipriešinimu“.

 

Man teko sutikti meninink(i)ų, persekiojusių savo kūrinius institucijose, o šias baudusių už prastą priežiūrą. Teko matyti ir meninink(i)ų, išdrožusių 4000 vaikščiojimo lazdų, ir kūrėjų, apsėstų šių meninink(i)ų. Yra tekę sutikti negalinčių liautis filmavus, kameros objektyvui tampant jų žiūros taško priedanga. Taip pat teko sutikti meninink(i)ų, ėmusių įtariai žiūrėti į kiekvieną akmenį, randamą iš antkapių pastatytame mieste. Teko sutikti ir gyvenimą apmąstančių per vaizdus ir medžiagas, dirbančių beprasmius darbus ir tiesiog negalinčių nekurti meno. Norėjau joms ir jiems parašyti „regis, suprantu jus“. Tokia tokį pažįsta.

 

Paukščių, vabzdžių, augalų, sezoninių kapitalo srautų ir žmonių gyvenimas Kuršių nerijoje sukasi aplink sezono įkarščio laukimą. Migraciją gali paskatinti saulės šviesos kryčio kampas, rodantis metų laiko, temperatūros, augalų ir maisto išteklių pokytį, – rašo poetas Ocean Vuong, žmonių migraciją lygindamas su monarchų drugelių migravimu, – užtenka vienos nakties šalnos, kad išmirtų visa karta. Kitaip tariant, prastas vasaros sezonas Kuršių nerijoje gali sugriauti kažkieno gyvenimą. Matote, vieta, kurioje atsidūrėme, yra kurortinis miestelis, įsikūręs žmogaus suformuotame kraštovaizdyje su sudėtingu pastaruosius du šimtmečius besitęsusios kolonijinės istorijos palikimu, formuojančiu šį kraštovaizdį ir jo naratyvą įvairiais vingiais, prieštaravimais bei netikėtais posūkiais. Tačiau šiandien šis vaizdingas paveikslas veikia kaip fonas neoliberaliam kraštovaizdžio ženklinimui, inscenizuotam autentiškumui, formuojamam nekilnojamojo turto sandorių, ir ypatingai urbanistinės kurortinio miestelio plėtros vizijai. Vaidmenys jau paskirstyti: vaiduoklis, svečias, šeimininkas, superšeimininkas

 

-    Anastasia Sosunova

 

Parodą kuruoja menininkė Anastasia Sosunova, pakvietusi dešimt tarptautinių ir Lietuvoje gyvenančių meninink(i)ų sukurti naujus arba įkurdinti esamus kūrinius ypatingoje Neringos atliekų surinkimo ir perdirbimo aikštelės KRATC aplinkoje ir NMK parodų erdvėje. 

 

Ši NMK ir Anastasijos Sosunovos kolaboracija atspindi hibridinį NMK pobūdį, į institucijos veiklą įtraukiant ilgalaikį bendradarbiavimą su menininkėmis ir menininkais, savo praktiką tyrinėjančiais įvairiais kolaboratyviais formatais, apimančiais dėstymą, naujų darbų kūrimą, leidybą bei parodų rengimą. 2021–2022 m. A. Sosunova dirbo prie įvietintos skulptūros ir leidinio „Mano asmeninis privatus vaiduoklių miestas“ (angl. „My Own Private Ghost Town“), o 2023 m. žiemą vedė penkių dienų trukmės intensyvų studijų kursą „Sekuliaraus amžiaus apeigos“ (angl. „Rites of a Secular Age“) Vilniaus dailės akademijos ir KUNO Šiaurės ir Baltijos šalių meno akademijų tinklo bendruomenei.

Partneriai: KRATC, Neringos muziejai, Thomo Manno muziejus, BĮ Paslaugos Neringai. 

Finansuoja: Lietuvos kultūros taryba, Neringos savivaldybė, Goethe's institutas Lietuvoje, Šiaurės ir Baltijos šalių kultūros mobilumo programa.

 

 
obsession logos for website newlogos

 

6

Parodos atidarymo renginio akimirka, 2023. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis

 

1
Parodos atidarymo renginio akimirka, 2023. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
 
3
Parodos atidarymo renginio akimirka, 2023. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
 
1.2 Mykolaitis NAC Sosunova 20
Parodos atidarymo renginio akimirka, 2023. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
2.1 Mykolaitis NAC Sosunova 2
Ekskursija su parodos kuratore Anastasia Sosunova, 2023. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
01.Obsession  NAC 2023
Vaizdas iš parodos „Apsėdimas“, 2023 m.KRATC atliekų surinkimo aikštelė, Neringa. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis 
 
04.Obsession  NAC 2023

Case, „Šalutiniai darbai: Nida, Lietuva“, tęstinis projektas nuo 2023 m., instaliacijos detalė.

Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis

 
07.Obsession  NAC 2023

Marija Olšauskaitė, „Budinti“, tęstinis projektas nuo 2018 m. Instaliacijos detalė. Stiklas, metalas, mišri technika.

Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis

 
08.Obsession  NAC 2023
Tomasz Kobialka, „Valstybės perversmas“ (coup d‘état).Vaizdo įrašas, 01:56, 2023 m.Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
10.Obsession  NAC 2023
Mykolas Valantinas bendradarbiaujant su Mečislovu Ežerskiu, „Nuojautos būtybės“,2023 m.
Medinės lazdos, skaitmeninė spauda, rasti objektai, 3D spauda. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
11.Obsession  NAC 2023
Mykolas Valantinas bendradarbiaujant su Mečislovu Ežerskiu„Nuojautos būtybės“,2023 m. 
Medinės lazdos, skaitmeninė spauda, rasti objektai, 3D spaudaNuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis

13.Obsession  NAC 2023
Annika Eriksson, „Aš esu šuo, kuris čia buvo visados (kilpa)“. Vaizdo įrašo kilpa, 09:07, 2013 m.Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
14.Obsession  NAC 2023
Vaizdas iš parodos „Apsėdimas“, 2023 m., NMK parodų erdvė, Nida. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
18.Obsession  NAC 2023
Felix Kalmenson, Antroji nuomonė. Vaizdo įrašas, 24:50, 2016–2019 m.Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
22.Obsession  NAC 2023
Marija Olšauskaitė, „Budinti“,tęstinis projektas nuo 2018 m. Instaliacijos detalė. Stiklas, metalas, mišri technika.
Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
24.Obsession  NAC 2023
Vaizdas iš parodos „Apsėdimas“, 2023 m., NMK parodų erdvė, Nida. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
26.Obsession  NAC 2023

Nijolė Vilutytė, „Eskizai kūriniams viešosiose architektūrinėse erdvėse“, 1972–1990 m.Piešiniai ant kalkinio popieriaus.

Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis

 
28.Obsession  NAC 2023
Vaizdas iš parodos „Apsėdimas“, 2023 m., NMK parodų erdvė, Nida. Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis
 
29.Obsession  NAC 2023
Lukas Danys, Ketamino klinika „Pakalnė“,2023m. Skaitmeninė spauda, popierius.Nuotraukos autorius: Lukas Mykolaitis