Nidos doktorantūros mokykla 2025
Eksperimentiniai feminizmai: korespondencija, fabuliacija, inscenizacija

2025 m. rugpjūčio 25–29 d., Nida, Lietuva
Atvykimas: rugpjūčio 24 d., išvykimas: rugpjūčio 30 arba 31 d.

„Nidos doktorantūros mokykla 2025“ kviečia tyrėjus/-as nagrinėti ir taikyti tyrimo metodus, grįstus kompleksiniu feministiniu mąstymu.  Šie metodai siekia suaktyvinti būdus, kaip artikuliuoti tai, kas yra nutylėta ar nematoma, ir iš naujo persvarstyti pėdsakus nusistovėjusiose istoriniuose ir teoriniuose naratyvuose. Mokykla skatina diskusijas ir idėjų mainus apie kūrybines praktikas, kartu aptariant, kas gresia, kai praeities ir dabarties balsai susiejami tarpusavyje.

Remiantis metodais, kurie skatino diskusijas apie eksperimentus, formą ir lyties skirtumus feministiniuose darbuose 20 a. 7–8 dešimtmečiuose, mokyklos programa pristato šias kryptis šiuolaikiniame kontekste. Per seminarus, dirbtuves ir diskusijas dalyviai/-ės tyrinės tris kūrybines metodikas – korespondenciją, fabuliaciją ir inscenizaciją, kurias menininkai/-ės ir tyrėjai/-os gali taikyti savo tyrimams ir interesams.

Korespondencija yra aktyvi, tiesioginiu, intymiu kreipimusi pasižyminti tyrimo forma, kai kreipiamasi į adresatą ir siekiama atsakymo. Susirašinėjimas reiškia susitikimą – sąlyčio tašką, kuris grindžiamas tiek panašumais ir bendrumu, tiek skirtumais. Ši prieiga naudoja laiškų rašymą, epistolinę kreipimosi formą bei istorinės giminystės idėją.

Fabuliacija susitelkia į fikcijos kūrimo būdus, išplečiančius ankstesnes literatūros žanro sampratas, įtraukiant radikalius pasakojimo, spekuliacijos, perrašymo, pasakos, melavimo ir apgaulės metodus kaip alternatyvias kritinio ir kūrybinio įsitraukimo formas, kurios leidžia naujai įsivaizduoti mūsų pačių ir kitų gyvenimus, kūnus, pasaulius bei galimybes.

Inscenizacija išplečia diskusijas apie performatyvumą ir tarpistorinius emocinius ryšius. Kaip feministinė meninių tyrimų strategija, ji išbando inscenizacijos potencialą, kaip erdvę, kurioje persipina praeitis ir dabartis. Šis būdas pasitelkia tokius įrankius kaip įkūnijimas, pilvakalbystė (ventriloquism) ir mimesis (vaizduojamasis mėgdžiojimas), siekiant iš naujo suaktyvinti praeitį revoliuciniu tikslu.

Per penkias dienas truksiančią programą dalyviai dalinsis savo vykdomais tyrimais ir juos plėtos per patirčių mainus su bendraminčiais, skaitymo grupes, praktinius užsiėmimus, grupines diskusijas ir individualias konsultacijas. Bus dalijamasi maistu, o dalis laiko skirta neformaliems susitikimams ir bendroms veikloms.

Rekomenduojami skaitiniai

Bower, Anne. Epistolary Responses, 1997.
Dillon, Brian. Affinities,, 2022.
Gallop, Jane. Thinking Through the Body, 1990.
Grant, Catherine. Fandom as Methodology, 2019.
Gumbs, Alexis Pauline. Spill: Scenes of Black Feminist Fugitivity, 2016.
Hartman, Saidiya. Wayward Lives, Beautiful Experiments: Intimate Histories of Social Upheaval, 2019.
Lütticken, Sven. An Arena in Which to Reenact, 2006.
Nelson, Maggie. The Argonauts, 2015.
Schneider, Rebecca. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment, 2011.
Scholes, Robert. Fabulation and Metafiction, 1979.
Shani, Tamara. DC: Semiramis, 2019.
Warner, Marina. Managing Monsters: Six Myths of Our Time,1994.

„NDM 2025“ koncepciją ir struktūrą parengė Rebecca Fortnum (Londono universitetas) ir NMK direktorė Egija Inzule.  

Per pastarąjį dešimtmetį NMK tokia vieta ir infrastruktūra, kuri įsitvirtino kaip produktyvi, svetinga erdvė, kurioje sudaromos galimybės kalbėtis apie tyrimų, praktikos ir edukacijos santykį. Šiemet vasaros mokykloje siekiama toliau tyrinėti šią kryptį, sutelkiant dėmesį į tarpsektorinį feministinį požiūrį į meninius tyrimus.

Partneriai

2025 m. prie NDM prisijungė ir ją bendrai finansuoja aštuonios partnerės – doktorantūros studijų paremtų praktika programos:

HDK-Valand, Geteborgo universitetas
Estijos menų akademija
Karališkasis meno koledžas
Helsinkio menų universitetas
Londono menų universitetas
Ciuricho menų universitetas
Zagrebo dailės akademija
Vilniaus dailės akademija

Dėstytojai

Siekiant užtikrinti, mokymąsi iš kolegų, dėstytojai yra patys doktorantai, taip pat neseniai doktorantūros studijas baigę absolventai ir bendradarbiaujančių universitetų dėstytojai. Jie ne tik prisideda prie kai kurių kursų veiklų vykdymo, bet ir teikia individualias konsultacijas.

Dr. Chantal Faust
Dr. Ilse van Rijn
Dr. Marita Fraser
Dr. Rebecca Fortnum
Ayesha Hameed
Dr. Onyeka Igwe