Nidos doktorantų mokykla „CO-ACTION“ (liet. bendras reikalas) rugpjūčio 22 – 28 dienomis

13612156 1204856042882501 5626733884294035602 n

2016 m. rugpjūčio 22 – 28 dienomis Vilniaus dailės akademija (VDA) ir Aalto universitetas (Helsinkis, Suomija) organizavo antrąją Nidos doktorantų mokyklą, vyksusią Nidos meno kolonijoje. Savaitės trukmės kursuose devyni dėstytojai, akademikai ir atrinkti dalyvauti doktorantūros studentai nagrinėjo menininkų stažuočių fenomeną ne meno, bet verslo, politikos ar mokslo organizacijose.

Nidos doktorantų mokykla yra laipsnio nesuteikiantis akademinis padalinys, susidedantis iš intensyvių kursų ir rezidencijos. Doktorantų mokyklos projektą bendrai su VDA Nidos meno kolonija rengia Aalto universitetas (Helsinkis, Suomija). Nidos doktorantų mokykla – tai nuolat kintantis ir besivystantis meno, dizaino ir architektūros edukacijos bei tyrimų praktikas plėtojantis projektas. Tai bandymas generuoti naujas žinias už įprasto mokymosi modelio ribų. Tam pasitelkiamas netradicinis požiūris į meno, dizaino ir architektūros tyrimus – ne tik rašant, diskutuojant, bet ir performatyviai ar žaidimo forma atliekant užduotis, eksperimentuojant, individualiai konsultuojantis.

Vasaros savaitę trukančiuose kursuose doktorantai gali vykdyti savo tyrimus platesniame, nebūtinai su menais susijusiame lauke. Šie kursai įtraukia eksperimentinių praktikų galimybę ir yra atviri įvairių disciplinų moksliniams tyrimams bei jų taikymams. Šių vasaros kursų tikslas – suteikti dalyviams erdvę, laiką ir konceptualų pagrindą dalytis įžvalgomis apie menininkų stažuotes ne meno organizacijose, apie meną šiandienos kontekstuose ir išsiplėtusį menininko kaip tyrėjo, verslininko ir socialinio agento vaidmenį.

„CO-ACTION“ (liet. bendras reikalas) kursų idėja

Diskutuoti Nidos doktorantų mokyklos 2016-ųjų vasaros kursų tema skatino prielaida, jog kūrybinių profesijų atstovai šiandien nebėra vieniši romantikai kūrėjai. Tikintis tokias ateities stažuotes paversti įgyvendinamomis, šis doktorantų mokyklos kursas siekė aptarti ir ištirti panašias jau vykdytas šiuolaikinio meno praktikas. „CO-ACTION“ kursų sesiją labiausiai įkvėpė britų menininkų grupė „Artist Placement Group“ (APG, liet. „Menininkų įdarbinimo grupė“). Barbaros Steveni ir Johno Lathamo įkurtas „APG“ teigė, kad menininkų vaidmuo XX a. aštuntojo dešimtmečio visuomenėje tebuvo estetinis, ir siekė šį vaidmenį praplėsti. Nuo 1966-ųjų iki 1980-ųjų „APG“ organizavo 15 alternatyvių menininkų stažuočių tokiose organizacijose, kaip, įmonė „British Steel“, Aplinkos apsaugos agentūra ir kitos viešojo sektoriaus įstaigos.

Kursų mtu buvo klausiama, kas nutinka, kai menininkai ir tyrėjai imasi socialinių vizionierių vaidmens, kaip dar 1825-aisiais pasiūlė Olinde Rodrigues¹? Dažnai toks vaidmuo, finansų ir valdymo konsultavimo paslaugų sektoriuje, padeda sėkmingai ir kūrybiškai atlikti užduotis, todėl sėkmingai gali tapti ir vienu iš būdų menui prisitaikyti prie dabartinės gamybos sistemos. Tačiau kokie tokios sistemos pavojai ir pasipriešinimo jai motyvai? Kokius metodus taiko tokie socialiniai vizionieriai, ir kaip šie metodai sutampa su kūrybinėms industrijoms priskiriamu gamybos režimu?

Pranešėjai

Kursuose pranešimus skaitys: doc. Teemu Leinonen (Aalto universitetas, Meno, architektūros ir dizaino katedra, Suomija), dr. Nina Möntmann (Stokholmo Karališkasis menų institutas, Švedija), dr. Sofia Pantouvaki (Aalto universitetas, Meno, architektūros ir dizaino katedra, Suomija), dr. Skaidra Trilupaitytė (Lietuvos kultūros tyrimų institutas, Lietuva), Ulrike Jordan (kuratorė, meno istorikė, publicistė, Vokietija), dr. Laima Kreivytė (meno kritikė ir kuratorė, Lietuva), Ariane Koek (Arts@CERN)Barbara Steveni (UK), Robertas Narkus (LT).

¹Olinde Rodrigues, “L’Artiste, la savante et L’industriel:Dialogue”, 1825, quoted in Matei Calinescu, Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. (Durham: Duke University Press, 1987).


Pilna programa ir paskaitų aprašymai

Pilna programa, kurią galite parsisiųsti  (PDF)


ORGANIZATORIAI

Doktorantų programą organizuoja ir remia Vilniaus dailės akademija ir Aalto universitetas Suomijoje.

PARTNERIAI

Svetainė ArcInTex