2024 m. liepos 20 d., 15.00 val.
Rašytojo Thomo Manno memorialinis muziejus
Skruzdynės g. 17, Nida
Pokalbis su „Brücke“ muziejaus Berlyne direktore Lisa Marei Schmidt, moderuoja Egija Inzule Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijos direktorė.
Paskaita rengiama bendradarbiaujant Goethe’s institutui Lietuvoje ir Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijai 28-ojo tarptautinio Thomo Manno festivalio proga. Paskaita vyks vokiečių kalba su sinchroniniu vertimu į lietuvių kalbą.
Menininkų grupės „Brücke“ nariai atrado Nidden (liet. Nidą) ir pamėgo čia dirbti dėl jos atokumo, unikalaus kraštovaizdžio, išraiškingų dangaus spalvų virš Baltijos jūros, kopų ir marių. Juos žavėjo „nepaliestos erdvės“ idėja – populiari tarp XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios Europos tapytojų, ieškojusių motyvų Europos miestų pakraščiuose ir užjūryje, tema.
Ypač daug vasaros mėnesių Nidoje praleido Maxas Pechsteinas, kartu su kitais menininkais, susirinkusiais viešbutyje „Blode“. O Karlas Schmidtas-Rottluffas 1913 m. vasarą Kuršių nerijoje sukūrė keletą svarbiausių savo darbų. Dėl tokio menininkų iš Vokietijos (daugiausia Prūsijos ir Rytų Prūsijos) susitelkimo Nidoje minimu laikotarpiu atsirado terminas „Nidos meno kolonija“. Vėliau šį pavadinimą perėmė ir tęsė 2011 m. įsteigtas Vilniaus dailės akademijos padalinys.
Paveiksluose menininkai vaizdavo Kuršių nerijos gamtą, įskaitant Baltijos jūros pakrantes, marias, vietinius gyventojus ir jų tradicijas bei gyvenimo būdą. Visi šie elementai tapo ekspresionistinių meno kūrinių motyvais ir tyrimo objektais. Kai kurie iš šių darbų dabar saugomi Berlyno „Brücke“ muziejuje, kuris dedikuotas „Brücke“ grupės menininkams ir pasižymi viena svarbiausių vokiečių ekspresionizmo kolekcijų. Tai vienintelis tokios krypties muziejus pasaulyje.
Siekdamas sudominti naujos kartos žiūrovus, muziejus, vadovaujamas Lisos Marei Schmidt, pradėjo taikyti dekolonijinę prieigą, nagrinėjant ir koreguojant kolonijinį palikimą savo kolekcijoje. Tai apima kritišką kolekcijos peržiūrą, naujų klausimų formulavimą ir naujų kūrinių reikšmių atskleidimą.
Šis kritinis ir mokslinis istorinių kūrinių kontekstualizavimas paskatino atgaivinti ir paįvairinti auditoriją bei muziejaus tyrimus. Šiais metais Vokietijos meno kritikų asociacija „AICA“ pripažino „Brücke“ muziejų „Metų muziejumi“, o tai yra aukščiausias apdovanojimas muziejui Vokietijoje.
Projektą finansavo Goethe’s institutas Lietuvoje, Lietuvos kultūros taryba ir Neringos savivaldybė.